måndag 22 augusti 2011

Rock chicks forever!

God morgon!

Idag bjuder jag (Terés) på en god bok! Jag fick utmaningen att skapa med något vardagligt och böcker är väldigt vanligt och vardagligt i vårt hem… Just den här boken råkade va en dubblett så jag hade inga problem att skära och klistra i den. Jag har sett många vackra altrade böcker på olika bloggar och nästan alla är i romantisk vintage stil. Jag älskar den stilen men just den här boken ville inte va sån! Jag har använt  två till vardagliga ting och det berättar jag mer om längre ner…


Jag har använt underbara papper från Jenni Bowlin till omslaget…
Men vi börjar väl från början… Här kommer en liten bildserie på hur den blev till: 



Först grundmålade jag hela pärmen med vit Gesso som vanligtvis används som en primer till canvasdukar. Det gjorde jag dels för att ljusa upp den så det bruna inte skulle lysa igenom pappret och dels för att få kanterna lite snyggare. 



Med linjal och skalpell började jag skära ut själva ”tittskåpet” ur sidorna… 



Så här såg det ut när jag var klar. Därefter målade jag uppslaget med Gesso för att tona ner texten och för att det skulle bli mer hållbart att stämpla på sedan… Här har jag börjat distressa kanterna med Distress Ink Vintage Photo och det är återkommande genom hela boken!


Här ser du det urläckra papperna jag använde till omslaget igen. Jag fick en riktig Rockabilly-retrokänsla av dem!



Så här blev det när den var färdigdekorerad!



Uppifrån å ner:

 Band från Hot of the press som jag har snörat genom öljetter.Tjejen är från Wimsy Stamps/Kenny K och heter Vikki Lee Vicious, hon är färglagd med Distress Ink Fired Brick, Black Soot, Tattered Rose, Antique Linen och Scattered Straw. Bakom Vikki sitter det mer papper från Jenni Bowlin. Hjärtstämpeln kommer från mitt favoritset som jag bloggade om 13 augusti. 

 De runda prickarna har jag stämplat med vanlig bubbelplast i två storlekar ( Vardagligt nr 2)! Blomman:  De två stora lagren är utstansade ur resterna från boken och infärgat med DI Fired Brick och Black Soot och därefter sprayat med Glimmer Mist, den lilla blomman är från Prima och den har jag också ändrat utseendet på med DI.

 Biljetten är utklippt från papper från samma serie som innan och pärlswirlen kommer från Prima. Jag har stämplat biljetterna med Rock och Love på andra sidan, de är egentligen tomma i överkant. Både blijetterna och tjejerna sitter på 3-d kuddar för att få lite mer dimension.


Andra sidan är uppbyggd på samma sätt fast där är det vackra Lady Raven istället. You Rock har jag stämplat i svart och embossat med Clear EP. Här finns också Vardaglig Grej nr 3: en klädetikett från sonens tröja! Den var så cool och passade så bra in i temat så den snodde jag!


Framsidan har jag dekorerat med samma biljetter som på insidan fast här fick de sitta ihop.  Jag satte remsan lite snett (ssshhh, säg inget till nån) så jag satte det röda bandet ännu sneare åt andra hållet så det inte skulle se konstigt ut! Så får man göra när det inte blir som man tänkte från början… 
Å när jag ändå håller på och bekänner misstag så kan jag lika gärna erkänna att jag först hade tänkt ha en vit mattaunder bannern, men det blöev inte så bra så jag täckte den med den svarta. Oooops!

Bannern är från samma pappersserie och är utstansad och distressad. Den sitter på dubbla 3d-kuddar. Mer svart primabling och även två röda söta blommor från You Do som fick lite primapärlor i mitten.  Den svarta mattan är helt vanlig cardstock och jag har skrivit med en vit penna på och lilla stämpeln känner du säkert igen från tidigare!

Tack för att du orkade läsa mitt babbel ända hit! Jag hoppas att du orkar lämna en liten kommentar innan du kilar vidare…

Material:

Stämplar från “en dag att minnas”


Vardagliga ting:
Bok med hård pärm
Bubbelplast i olika storlekar
Klädetikett


Övrig: Privat


7 kommentarer:

SusanLotus sa...

Denna var någonting utöver det vanliga!Love it!
Ha en toppendag trots regn och rusk! :)

Stephi sa...

shit vilken bok!!!!! Skitsnygg!!!!!!!!!!!

Carina sa...

Läcker:)

Anneth Strinnholm sa...

Cooool! Och så bra med en tutorial som vi kan följa!

En liten butik sa...

Superläcker!! Ska bara göra en likadan, när det regnar som värst ute :) TACK!!

Marita Johansson sa...

Wow så himlans supersnygg

Josefine Skapar sa...

Superhäftig! Måste prövas=)