måndag 12 december 2011

Hur du viker en 3D-gran


Hej på er! För ett tag sedan visade jag detta kort och någon av er undrade hur jag hade gjort granen. Här kommer ett försök till beskrivning. Jag vill bara påpeka att den inte är min idé utan det cirkulerar beskrivningar i flera bloggar etc. på nätet - men så här gör just jag.

Du behöver:
  • Ett mönsterpapper, inte allt för tjockt
  • Skärmaskin
  • Dubbelhäftande tejp/snabbtorkande lim
  • Distressdynor eller fluid chalk
  • Glitterlim, halvpärlor

1. Börja med att skära ut fyra kvadrater. Dessa ska vara 3" - 2.5" - 2" - 1.5". (Tecknet " betyder alltså "inch".)

2. Vik kvadraterna diagonalt på båda håll - övre vänster hörn mot nedre höger hörn och övre högre hörn mot nedre vänster hörn, som bilden visar. Mitt papper är grönt på framsidan och rött på baksidan; du ska vika så att bara framsidan (= det mönster du vill att granen ska ha) syns. Veckla sedan upp kvadraterna igen.

3. Vik sedan kvadraterna på mitten. Nu ska baksidan vara ytterst, som ni ser. Veckla sedan ut papperet igen.

Nu har vi åstadkommit ett gäng veck som kommer göra det enkelt för oss att börja forma till själva granformen.


4. Vik in de båda sidorna, som de två bilderna ovan visar. Det kommer att se ut som två trianglar som ligger ovanpå varandra.

5. Vik in snibbarna på den övre triangeln så som bilden visar. Det är lite meckigt med den minsta grandelen, men det brukar gå fint om papperet inte är för tjockt. Ta gärna hjälp av till exempel ett falsben eller en smörkniv om den trilskas.

6. Jag brukar fästa snibbarna med dubbelhäftande tejp, men innan dess är det läge att chalka kanterna.

7. Nu ska du montera ihop granen. Du väljer själv om du vill ha en kompakt, bullig gran eller en lite högre och glesare.

8. Klar! Nu är det bara att dekorera kanterna med glitterlim och att klä den med halvpärlor om du så önskar.

Tack för titten!

Anneth/Lillnettan

3 kommentarer:

Morfen sa...

coolt!

En liten butik sa...

Det borde jag klara, tack för tipset! //Lotta

Helen sa...

Vilken bra beskrivning!