fredag 24 februari 2012

Färgläggning av Häst

Jag tänkte att jag skulle visa hur jag gör när jag färglägger en häst. Jag använder mig av distress ink refill när jag målar.. och akvarell papper 200g
När jag målar så brukar jag börja med att försöka bestämma mig för vilken färg jag vill att hästen ska ha, ska den ha tecken eller inte... (sedan kan jag ju alltid ändra mig under tiden) hur mörk vill jag att den ska bli ... Men det blir inte alltid som man har tänkt :)

Bild 1 och 2. Jag börjar med den ljusaste färgen jag vill ha .. i detta fallet börjar jag med Scattared straw först med lite färg för att sedan fylla i lite till där jag tycker att det ska vara lite mörkare.



Bild 3 . Har jag använt mig av Brushed corduroy och fortsatt att bygga upp med skuggor. Jag jobbar från kanterna och inåt och kan då om det blir för mycke färg lägga till mer vatten.






Jag vill inte att papperet ska torka medan jag jobbar med som här hästen... däremot tycker jag att det är viktigt att "hästen" får torka innan jag målar tex man och svans eller sadeln eftersom risken att färgerna flyter ihop är stor annars... och det är inte så roligt om man har fått till en bra bild och sedan är för snabb att tex måla ett grönt täcke och hästen blir brun/ grön :)




Bild 4. Lägger till Vintage photo för att få lite mer liv i bilden




Bild 5 Walnut stain nvänder jag sist för att skapa mer skugga







Så nu är jag ganska nöjd( riktigt nöjd blir jag aldrig, men det gäller att ge sig ibland) så nu får bilden torka innan jag målar resten






Bild 6. jag har använt Black soot till man, svans, hovar, sadel och träns med olika mängd vatten och färg. Sedan har jag målat täcket med shabby shutters och bundled sage.




Tack för att ni ville titta hoppas att jag har kunnat inspirera någon.....





























1 kommentar:

En liten butik sa...

Såååå snyggt Ulrica! vill också lära mig... //Lotta