tisdag 31 december 2013

Tekniktisdag - sy cirklar

Lotta som äger En Liten Butik brukar ofta kommentera min cirklar som jag syr med symaskin på mina layouter. Det är ju en ganska enkel grej men jag tänkte att kanske det är nån mer som kommer våga prova om jag visar hur jag gör. 

Jag börjar ju med en grov planering av en lo och fäster de papperslager och foto som ska vara under det sydda:


Sedan provar jag med lite olika tallrikar och skålar tills jag hittar en som jag tycker har precis rätt diameter för just denna layout:

 Jag ritar en cirklar runt tallriken med blyerts, tunnt och endast EN cirkel oavsett hur många jag tänkt sy för det är bara som en liten hjälp så man har lite koll på hur runt det blir och inte alldeles ovalt :-)


Jag syr sedan ganska slarvigt, oftast 3 varv men ibland fler. låter dem korsa varandra ibland och gå lite på sidan av varandra m.m. så det blir som 3 olika cirklar (eller fler) som ni ser så satte jag dit lite stickers efter att jag ritat min cirkel men innan jag syr, lite fint när man syr fast lite dekorationer tycker jag och det går faktiskt att sy i öven foam, vinyl, kork m.m. som många thickers är i.

När cirklarna är klar så är det ju dekorationer och titel kvar och såhär blev mig layout:

"Spökmaräng"


Några andra layouter med sydda saker på:

Man kan göra cirklar på fler ställen på¨layouten än bara runt fotot:

Syns det att jag sytt "vågor" över hjärtanen?

Å så hjärta istället för cirkel, gör lika fast det går inte att använda tallrik utan jag skissar upp ett halvt hjärta i bra storlek på ett ihopvikt A4, klipper ut och så viker jag ut det så det blir helt (å liksidigt) sen ritar jag av mallen så harj ag nått att följa med symaskinen.




2 kommentarer:

En liten butik sa...

Härlig teknik och inspiration!

NickScrapShack sa...

Superfina layouter!

Den sista fick verkligen blicken att dras mot det underbara fotot!