onsdag 29 januari 2014

Två stora mixedmedia canvas

Har jobbat med två stora canvas tavlor under en längre tid. Ja, de har tagit flera veckor att få dem klara då jag behövt både torktid och betänketid. De är 100x80 cm stora och hänger numera i mitt vardagsrum.


Började med att grunda hela ytan med gesso. Därefter har jag använt Modpodge matte för att fästa några rivna servetter och några tags på canvasen. Därefter gesso och lite akrylfärg i guld och turkost som jag svept lite slarvigt över tavlan. Använt några stenciler. Texten kommer från  Fancy Pants stencil och på den har har jag använt ett tjockt lager med modeling paste. Det är härligt med struktur på tavlan.

Jobbat mycket med bakgrunden innan jag bestämde att jag skulle göra lite hus på tavlan. Mellan alla lager så måste det torka....Torka torka....
Det svåraste var att embossa fast Stampendous enamelen.  Använt Shabby Blue och Chunky White. Men med lite tålamod så gick det bra.

Så här såg tavlan ut i ca 2 veckor innan jag visste hur jag skulle gå vidare.

Jag gick lös med distresser, Weathered Wood och Black Soot runt hela canvasen och ytterliggare en stencil fick komma till användning.

Jag ville att tavlan skulle få något oväntat så det fick bli färgrinn. Lite guldmist och silvermist. Även Glimmer glam som tyvärr är slut i shopen.

Här ser ni de övermålade tagsen, vilken rolig effekt det är på tavlan.


Så här blev tavlorna tillslut.


Kanske kommer jag göra något mer med dem. De får hänga uppe så får vi se.

Tack för titten! Kram Katja

4 kommentarer:

En liten butik sa...

f-n jag är tvungen att svära igen! j-klar så fina! Underbara färger :)

Sinikka sa...

Underbara. Synd att du inte skrev hur du gjorde husen, fast jag kan tänka mig att det är från papper. Gillar dom mycket och jätte modig att ta så stora dukar. Love it!!!

SaraG sa...

Wow!! Jättefina!

NickScrapShack sa...

Gud så sugen jag blir på att prova....