måndag 24 februari 2014

Pop-up kort

Idag visar jag hur man kan göra ett sk Pop-Up Kort.

1. Börja med att skära till ett cardstock i den storlek du vill ha på kortet, det måste vara lite större än den stämpel du tänker använda. Vik kortet på mitten (detta blir inner delen av kortet).

2 Skär sedan ut en bit cardstock som är ca 1 cm större på bredden och längden än den första biten. Vik på mitten (detta blir yttre delen av kortet).

3. Klipp sedan en lagom tjock bit (beroende på stämpel, jag klippte ca 1½ cm) från den vikta delen av det innersta kortet. Man kan rita med blyerts var man ska klippa. Detta syns inte sen när man klistrar ihop kortet. Beroende på hur långt man klipper, desto mer poppar stämpeln upp. Man kan klippa flera hack om man vill sätta dit flera stämplar. Du kan då variera djupet på hacken för att få stämplarna på olika ställen.


4. Vik upp cardstocken och vik ut den bit som bildas i hacket så att det ser ut som en "stol". Tryck gärna lite extra så att vecket blir skarpt.


5. Klipp ut bitar av mönstrat papper och dekorera som du behagar. Jag har använt ett julpapper från Fab Scraps som heter I belive, men som inte ser så juligt ut här. Chalk Studio Washi tejp. 
Jag har använt en av dessa underbara dekorationer från Fab Scraps Cameo Rund. Dessa är det rea på nu så passa på! Jag har målat min med svart ProMarkers penna för att få den att passa ihop med övrig dekoration.



Dessutom har jag skvätt med svart mistfärg, stansat ut kugghjul på Prima´s The Optimist Whimsy och målat en vit pappers fjäril svart.


6. Jag har använt små magneter för att stänga kortet. De är så himla bra dessa magneter. Starka och lätta att använda. En + och en - behöver du. Ta bort klisterlappen och fäst en magnet i det översta hörnet av kortet.


7. Sedan monterar du ditt mönstrade papper ovanpå magneten.

8. För att nästa magnet ska hamna på rätt ställe brukar jag ta bort klisterlappen och sedan sätta fast den ovanpå den redan befintliga magneten. Sedan tar jag en bit dubbelsidig tejp och fäster ungefär där jag tror att magneten ska hamna på den andra delen av kortet.


9. Tar bort papperet från tejpen och stänger försiktigt kortet. Då fastnar magneten på rätt ställe.


10. Sätt fast nästa mönstrade papper ovanpå magneten.

11. Montera fast din stämpel på den lilla biten som sticker ut. Jag har använt en härlig stämpel i SteamPunk anda från Deep Red, den heter Steampunk Lady Cyclist. Jag har embossat den och sedan klippt ut den. Chalkat den med svart distress dyna.



12. Dekorera till sist framsidan efter eget behag!

Så här blev mitt färdiga Pop-Up kort





Hoppas ni nu blev sugna på att testa denna typ av kortvikning. Ni får gärna dela med er av er inspiration genom att lämna en kommentar, så kommer vi och tittar!

Skaffa er nu en härlig vecka!

Nick



3 kommentarer:

En liten butik sa...

Så himla fint!!

Sinikka sa...

otroligt bra tutorial. Thanks för den. ett fint kort blev det.

Sinikka sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.