tisdag 11 mars 2014

Återanvänd och skapa nya tags....

Jag är en riktig samlare. Jag har alltid mina scrappar glasögon på och när jag ser något som jag kanske kan använda på en layout eller kort så tar jag hand om det och sparar det till ett bra tillfälle. Idag tänkte jag visa er hur man kan göra egna tags med hjälp av saker man "hittat".

Det första jag har använt är resterna en förpackning med blommor från Prima. Många scrapdekorationer kommer ju i väldigt fina förpackningar och då kan man passa på att ta tillvara på det. Så här såg förpackningen ut.


Jag började med att skära till ett papper som var lika stort som baksidan av denna förpackning och klistrade fast på baksidan. Använde ett jättefint papper från Prima - The Optimist Whimsy. Sedan böjde jag fliken med text på bakåt. Jag klistrade fast denna. Sedan dekorerade jag tagen med ostduk, stämpelmotiv, blomma och utstansade motiv.


Ostduken använde jag för att göra en rosett på tagen. Klippte ut en remsa som jag drog isär lite och sedan knöt jag en rosett. Blomman och blommorna på stämpelmotivet har fått lite stickles på sig.


Så här blev tagen i sin helhet, fram och baksida.






Till nästa tag  har jag använt mig av mönsterpapper (just det här pappersblocket är slut, men det finns andra fina!), stämpelmotiv, pärlor, häftklamrar och ett journalingkort från Kaisercraft - Happy Days, som ser ut så här:


Jag använde mig också av en tag som jag tog loss från ett klädesplagg. Tyckte buren med fågeln var så fin, lite vårig. Så här såg tagen ut från början :


Jag började med att klippa ut två lika stora bitar av ett mönstrat papper som ser ut som kork. Sedan klippte jag isär journalingkortet och fäste en del där nere och en del där uppe på tagen. Klippte ut två olika färger av mönsterpapper och gjorde två små vimplar av dem. Sedan stack jag ner tagen lite under journalingkortet. På snöret trädde jag på några rosa pärlor.  Sedan på med stämpelmotivet på 3-d kuddar. Alla kanter har jag chalkat med svart dyna. Klippte ut en smalare remsa av det blå mönsterpapperet och vek dubbelt. Sedan häftade jag fast det längst upp på tagen. Häftade också vid vimplarna. Så här blev den färdiga tagen:



Dessa två tags tänker jag passar bra att sätta fast på presenter till bröllop och kanske någon trädgårdsfantast....


Trevlig Tisdag önskar jag er 
Inspiratör Nick

1 kommentar:

Sinikka sa...

Två jätte smarta och fina tags