söndag 11 oktober 2015

We Dare You! #3

Så var vi här igen! Hoppas du fortfarande är med och att du får lite inspiration till ditt skapande...

Här slutade vi för en timme sedan med att montera tissuepappret med soft matte gel i vänster respektive höger hörn på canvas boarden.
Mitt mål nu med stenciler och modeling paste är att rama in ansiktena. Jag började med stjärnor...


Mitt nästa steg var att jag tog OH-papper (genomskinligt papper/film) som jag stämplade med samma ansikte som jag skulle använda som skydd inför mitt nästa moment. Jag klippte runt motivet som om ansiktet hade en kant av hår. Placerade det över det andra motivet (tissuepappret) som redan var monterat.

Jag tejpade fast plasten, genomskinliga pappret, ovanför det monterade tissuepappret, med washitejp (se randiga ovan). Sen var det dags för gesso, jag valde svart gesso för jag ville ha en mörkare kan runt ansiktena. Jag målade på med pensel... Gjorde likadant på båda sidorna.

Jag tog min fuktiga servietter och torkade av överflödet av svart gesso och tog fyllde i kanterna på sk. håret. Det hade jag inte behövt för kanten blev inte så lyckad... Tog en ny stencil med cirklar och målade cirklar runt ögonen och runt ansiktet. Använde en pit-penna svart.

Äntligen fick jag plocka fram mina älsklingsfärger - GELATOS! De är så användbara och kan användas på många olika sätt - jag målade i cirklarna och smetade ut med fingrarna efter hand. även runt omkring alstret för att skapa mjukare övergångar.

Smetade vidare med gelatos. Jag har också smetat på vit gesso mellan ansiktena och uppe i hörnen. Bara att måla med färger, mista, rita tills man blir nöjd. Cirklarna har jag fyllt i med svart penna som är vattenlöslig för att försöka skapa lite skugga.

Jag använde samma vattenlösliga penna och målade runt vissa cirklar, fyllde i vissa detaljer som skapats at modeling pasten och stencilerna. Ögat fyllde jag med paper glaze för att skapa något dit ögat dras när du tittar på alstret.

Det sista jag gjorde var att skapa en ram runt de båda bilderna med mörk gelatos som jag smetade ut med fingrarna. Jag stänkte som avslutning svart gesso över bilderna, sprayade lite mist som fick rinna. Det svåra är att sluta i tid... 
På bilden ser du bilderna separarerade och vända mot varandra. 

Hoppas ni har utmanats att försöka och du som redan har testat har förhoppningsvis fått lite inspiration! 

Glöm inte att länka, bifoga bild på ditt alster som du gjort med We Dare You! som inspiration. Du har ju chansen till att vinna ett paket med godsaker till ett värde av 500 kr!!

Tack för din medverkan - tala gärna om vad du tycker!

//Lotta 



2 kommentarer:

Outi sa...

Otroligt läckert gjort! Man kan inte tro att det går att förvandla vit canvas till såna här konstverk. Wow! Blev riktigt kladdsugen ;-)
Kram Outi

En liten butik sa...

Tack!