söndag 14 februari 2016

Alla hjärtans dag - mitt är virkat!

Hej på er!
Idag är det Alla Hjärtans Dag och en bra anledning att mysa lite extra med dem som är närmast hjärtat!
Jag har gjort ett kort med virkade hjärtan, när man nu har flera laster så är det ju lite kul att kombinera dem =)

Hjärtanen hittade jag på en virkblogg på fb, Lotta var gullig att dela mönstret hon gjort via sin blogg. Perfekt storlek för kort och lättvirkat, så testa du med!

Bakgrunden är gjord med en teknik som kallas Falsk mosaik, Faux Tile på engelska. Det finns en hel gäng You Tube-filmer som visar tekniken. Jag kommer att visa hur jag gjort med hjälp av foton.

 
Först skapar jag själva rutorna med en score-board och ett falsben. Men det funkar fint med en linjal och t ex baksidan av en vanlig matkniv också. Längst ner har jag fäst en bit Post-It, det ska bli min infärgningsmall.

Så här ser det ut när jag scorat klart. Dax att ta bort min Post-It-lapp och klippa till den lite.

Med hjälp av ett infärgningsverktyg eller en bit svamp så färgar jag in nederkanten i varje romb med små cirkulerande rörelser.

Här kan du se lite bättre hur det ser ut. Distressfärgen jag använt heter Tumbled Glass. Material hittar du i webshoppen.

Glada hälsningar,
Monica =)

2 kommentarer:

Malin Gustafsson sa...

Hejsan!
Jag är HELT ny på det här med scrapbooking och tycker att allt är såå fint!!! Jag har kollat på några av filmerna från dig för att få lite tips och komma igång. Tyvärr så kommer jag inte in på butiken!! Sidan vill liksom inte ladda upp. Tänkte bara kolla om du vet något om det eller om det bara är för mig det inte fungerar.
Jag har lite grejer, men skulle behöva "lite" till :D!!

Med vänlig hälsning/Malin Gustafsson

Monica =) sa...

Hej där!
Butiken krånglar just nu, så det är inte bara du som har bekymmer. Så här skriver Lotta på butikens facebooksida:

"Som ni säkert redan har upptäckt så är webshopen inte nåbar. Detta beror på att webleverantören/IT-leverantören har utsatts för hacking och de har fått stänga ner hela servern. De jobbar på att allt ska vara igång så fort som möjligt men ännu inte lyckats...
Nu är det dock dags för er att Håll Ögonen Öppna!
De första 10 kunderna som beställer varor när webshopen är uppe igen får lika mycket i gåvor som man själv har handlat för. Alltså handlar du för 100 kr får du "hemliga" produkter medskickade i ditt paket till ett värde av 100 kr (vi beräknar värdet på ordinarie priser). Så Håll Ögonen Öppna och kolla webshopen ofta så kanske du har tur!
Några av produkterna som väntar på att bli inlagda är...."

Kul att du blir inspirerad av våra tips, har du fler frågor så är det bara att hojta!

Glada hälsningar,
Monica