tisdag 5 april 2016

Tekniktisdag - limma en bakgrund

Hej där!
Första tisdagen i månaden och dax för ett litet tips! Jag fick syn på en kul idé i en pysseltidning: skapa en bakgrund med hjälp av lim.
Jag blev sugen på att testa, så här kommer min variant med runda cirklar som utgångsläge.

Jag skar till en bit papper, tog en blyertspenna och ritade cirklar med några olika burkar som mått.

Sen tog jag fram mitt lim och följde mina ritade cirklar någorlunda noggrannt. Sen fick det hela torka över natten. När det torkat blev limmet lite mer åt det genomskinliga hållet.

Sen börjar det roliga!
Med hjälp av distresser, vatten och en rätt tjock pensel så satte jag färg på mina cirklar.

Här syns lite bättre hur limmet blir upphöjt och lite genomskinligt. Limmet hjälper till att hålla färgen på plats samtidigt som det blir en kul lite upphöjd effekt.
Kanske skulle jag stoppat här....?! Vad tycker du?

Fast nu var jag igång och tänkte att lite stämplar kan aldrig skada! Så fram kom lite runda stämpelmotiv från Whimsy och Prima + några till.
Hmmm, nog för att jag gillar färg, men nu kändes det hela rätt rörigt...

Just den här stämpeln ville jag skulle komma lite mer i fokus helt enkelt....Vad gör man då? Svaret stavas Gesso!

Med Gesso utspätt med vatten penslade jag över alltihop utom min textcirkel. Kanske syns det inte jättebra, men det dämpade ner de övriga färgtonerna en del. Vill jag dämpa ännu mer är det bara att måla ett lager gesso till när det torkat.

Det här kommer att bli basen till ett kort, men det får du vänta lite till på!

Tycker du det här ser kul ut vill du kanske testa? Lämna i så fall gärna en kommentar med länk till din blogg, det skulle vara jättekul att se hur du gjort!


Glada vårhälsningar,
Monica =)



Inga kommentarer: