tisdag 7 juni 2016

Tekniktisdag -Distressruta

Hej!

Det finns många olika tekniker för att göra en distressruta och alla har sin favorit. Jag tänkte visa er tre idéer på olika sorters rutor idag. 

Jag har använt mig av ett infärgningsverktyg och olika Distress Ink. Det finns många färger i webbshopen att välja på. 
Jag har försökt göra korten i lite olika stil. 

Tyvärr gick mitt infärgningsverktyg sönder när jag höll på så jag fick hålla de små "svamparna" i handen och gnussa, vilket resulterade i att jag inte alltid kunde göra så fina övergångar. Dags att köpa mig ett nytt infärgningsverktyg, det har ju trots allt hängt med i väldigt många år. 

Till den första rutan ville jag ha ojämna kanter och till det är vanliga post-it lappar helt perfekt. Riv kanten lite högst upp där det är klistrigt och gör sedan formen på din ruta.


Så här blev det:


Jag använde färgerna dusty concord, crushed olive och ripe persimmon.

Det färdiga kortet ser ut så här:


Till min andra "ruta" använde jag en cirkelstencil. Perfekt med många olika storlekar på cirklarna. För att inte råka färga in kortet på fler ställen sätter jag för papper och washitejp. Jag fäster även själva kortbasen och stencilen i skrivbordet för att de inte ska röra på sig när jag arbetar. 


Milda färger blev resultatet. 


Jag använde tumbled glass, spun sugar och en gul dyna av annat märke som jag hade liggande. 

Det färdiga kortet som fick stämplar från Lawn Fawn.


Till det sista kortet ville jag färga in hela bakgrunden. Jag använde färgerna spun sugar och victorian velvet. 

Sen utmanade jag mig själv till att göra ett romantiskt kort med blommor. Jag embossade även en liten blomswirl med Shabby pink embossing pulver. De fina blommorna var med i mitt GD paket som Lotta så generöst skickade. 

Hoppas att ni har fått lite idéer till era distressrutor.


Kram Åsa


3 kommentarer:

En liten butik sa...

Så himla fina distressrutor! Gillar bilen jättemycket :) kram Lotta

Monica =) sa...

Kul med alla variationer, tack för härlig inspiration!
Kram

Bente-Heidi Mjørnaren sa...

Så flotte forslag . Noen av disse må jeg prøve:)